• We Build Bridges

Welke soft skills hebben de toekomst?

Welke soft skills hebben de toekomst?

Traditioneel staan functieprofielen vaak vast en wordt er geselecteerd op behaalde diploma’s en certificaten. Dit stimuleert op de lange termijn het succes van een organisatie echter niet. De huidige ontwikkelingen in de markt vragen om een innovatieve manier van organiseren waarbij medewerkers een rol vervullen gebaseerd op talenten en men invloed heeft op de vormgeving van het werk. Het is dus van belang verder te kijken dan de harde vaardigheden. Maar welke zachte vaardigheden zijn dan de winnende vaardigheden die men in de toekomst optimaal moet benutten?


Communicatieve vaardigheden

Om succesvol te innoveren als organisatie is het essentieel dat men ideeën helder weet over te brengen, informatie met elkaar deelt en naar elkaar luistert. Communicatieve vaardigheden zijn niet alleen intern van belang. In een omgeving waarin klantcontact centraal staat is het belangrijk dat de persoon sterke communicatieve vaardigheden bezit, want hierdoor is iemand beter in staat verbinding te maken met de klant en beter te adviseren.


Aanpassingsvermogen

Deze soft skill zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Het is van belang dat een persoon goed om kan gaan met de snelle veranderingen en ontwikkelingen in de markt. Tevens vraagt een steeds dynamischere werkomgeving om een flexibele houding. Degene die als een kameleon om weet te gaan met verandering en onzekerheid zal goed van pas komen binnen elke organisatie.


Oplossingsgericht

Iemand met een positieve houding tegenover problemen zal deze eerder zien als verborgen kansen. Een oplossingsgericht persoon heeft een proactieve houding tegenover uitdagingen en zal zijn uiterste best doen met een creatieve oplossing te komen in plaats van het probleem te tolereren. Dit is dan ook een zeer gewaardeerde vaardigheid.


Zelfstandigheid

Zelfstandigheid wordt erg op prijs gesteld in organisaties. Aankloppen bij leidinggevende en collega’s om het minste en geringste kan zorgen voor irritatie. Een medewerker die zelf nadenkt over een oplossing toont doorzettingsvermogen en is vaak een sterke kracht die men kan vertrouwen. In de context van zelf vorm geven aan een baan is zelfstandigheid dan ook cruciaal.


Samenwerken

Iedereen in een organisatie probeert de strategische doelen te bereiken. Hiervoor is een wij-mentaliteit onmisbaar. Het vermogen om met mensen op te kunnen schieten en samen te werken is dan ook belangrijk voor de performance van een organisatie. Wanneer iedereen in het team zich op zijn gemak voelt komt men makkelijker met vernieuwende inzichten. De echte talenten zullen dit dan ook inzien en samen werken om strategische doelen te bereiken.


Het allerbelangrijkste is echter dat een persoon passie heeft voor waar hij/zij mee bezig is. Om die reden is het dan ook goed om verder te kijken dan diploma’s en certificaten. Men is tenslotte gemotiveerder wanneer men een rol kan vervullen door te werken vanuit de eigen talenten.

138 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven
  • Facebookpagina We Build Bridges
  • LinkedIn We Build Bridges
  • Instagram We Build Bridges
  • Twitter We Build Bridges
  • YouTube We Build Bridges

©2018 We Build Bridges.

+31(0)85-4895010