Faciliterend leidinggeven

Bijgewerkt: 12 apr 2019

Wij zien een leider als iemand die vanaf de achtergrond de groep begeleidt. Een leider staat niet per definitie voor de groep of is niet de touwtrekker. Een faciliterend leider is afgeleid van faciliterend leidinggeven. De medewerkers worden gezien als de oren en ogen van de organisatie. Wij zien een leider als degene die de richting aangeeft (visie), weet hoe hij daar wil komen (meetlat) en die ervoor zorgt dat zijn medewerkers over de benodigde hulpmiddelen beschikken. Een faciliterend leider wisselt af tussen 3 rollen (coach, manager en leider) en neemt daarbij ook verschillenden stijlen aan. Daarnaast behandelt hij iedere medewerker anders. Maar wat maakt een leidinggevende nou uniek?


Wat onderscheidt een faciliterend leidinggevende?

Om de visie en de meetlat te bewaken, is het van belang dat er constant gekeken wordt naar het functioneren van de medewerkers. Daarnaast moeten de juiste resultaten vooropgesteld worden waar een duidelijk tijdskader aan vast hangt. Achteraf worden de stappen gezamenlijk geëvalueerd en ga je opzoek naar verbetering. Een faciliterend leidinggevende onderscheidt zich door hard te zijn voor resultaten maar zacht voor mensen.


Hard voor resultaten

Om hard te zijn voor resultaten moet een leidinggevende de professionele norm bewaken en rekening houden met de volgende vijf zaken:

  1. Functioneren van de medewerker

  2. Opvolgen

  3. Resultaten

  4. Tijdsbewaking

  5. Evalueren

Zacht voor mensen

Om zacht te kunnen voor mensen, zal hij moeten inspelen op hun behoeftes. Daarom wordt een dienend leider gekenmerkt door de volgende karaktereigenschappen:

  • Proactief, een leider kijkt vooruit en is gericht op de toekomst.

  • Inlevend, een leider is in staat om zich empathisch op te stellen tegenover zijn medewerkers en probeert zich in hun te verplaatsen.

  • Authentiek, een leider blijft zichzelf. Hij zal zich consequent, eerlijk en reëel opstellen.

  • Nieuwsgierig, een leider gaat op zoek naar drijfveren en kwaliteiten van medewerkers.

  • Onzichtbaar, een leider streeft ernaar zichzelf zo overbodig mogelijk te maken.

Meer weten over hoe een faciliterend leider zich onderscheidt?

Wil jij graag ondersteunend zijn aan jouw medewerkers, maar niet de touwtrekker zijn? Wil jij leren hoe je balans vindt tussen de 3 verschillende rollen zodat je hard kunt zijn voor resultaten maar zacht voor je mensen? Volg onze training dienend leidinggeven of download één van onze tools.

64 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven
  • Facebookpagina We Build Bridges
  • LinkedIn We Build Bridges
  • Instagram We Build Bridges
  • Twitter We Build Bridges
  • YouTube We Build Bridges

©2018 We Build Bridges.

+31(0)85-4895010