top of page
blogs

nieuws

De ‘War for Talent’ en hoe ermee om te gaan

Volgens onderzoek van ADP (The Workforce View in Europe 2015/16, www.adp.nl) wordt het werven en behouden van talent een belangrijke uitdaging voor Europese bedrijven doordat 33% van de werknemers van plan is om binnen 3 jaar van baan te veranderen. Het is dus essentieel om goed inzicht te hebben in drijfveren en motieven van mensen. In dit blog enkele tips voor het werven van talent.


Een aantrekkelijke vacature

In een vacature zijn kandidaten steeds vaker op zoek naar wat de organisatie hén te bieden heeft in plaats van wat zij de organisatie zouden moeten bieden (en of daar een match is). Stel daarom eens de volgende vraag: Wat is er zo speciaal aan uw organisatie, aan het team en aan de rol die de kandidaat gaat spelen? Het helpt hierbij om vooraf uit te zoeken wat belangrijk is voor de doelgroep van de vacature. Jongeren hebben andere behoeften dan ouderen. Denk bijvoorbeeld aan: flexibele werktijden, scholingsmogelijkheden, veel eigen verantwoordelijkheid maar ook bijvoorbeeld de maandelijkse borrel. Lees ook eens het blog Eén simpele aanpassing om betere sollicitanten aan te trekken.


Zet het eigen (referral) netwerk in

Met een vacaturetekst alleen gaat het niet lukken om het talent te vinden. Probeer eens een mailing rond te sturen naar alle medewerkers met een oproep om de vacature te delen in bijvoorbeeld hun LinkedIn netwerk, eens kijken wat de resultaten zijn! Om u een idee te geven: bij 20 werknemers met ieder gemiddeld 300 connecties op LinkedIn is het bereik al 6.000 personen! En er is geen budget voor nodig…


Gebruik andere marketingstrategieën

Blijkt het referral netwerk niet voldoende te zijn? Bekijk dan eens deze mogelijkheden:


Job marketing: Adverteer met vacatures op kanalen als LinkedIn en Facebook. Deze kanalen bieden de mogelijkheid heel gericht door u gedefinieerde doelgroepen te bereiken, en dat op sociale netwerken waar veel mensen vaak te vinden zijn. Dit vraagt slechts een klein budget.


Employer branding: Dit is meer een lange termijn strategie voor het werven van talent middels bekendheid. Door uw werkgeverschap aantrekkelijk te promoten zullen kandidaten uiteindelijk zelf de weg naar uw vacatures kunnen vinden. Wanneer ze moeten kiezen tussen twee soortgelijke vacatures zal de keuze vaak vallen op een bekend, aantrekkelijk bedrijf. Neem een voorbeeld aan Netflix of KLM.


Houd het menselijk

En vergeet niet: houd het menselijk. Gebruik foto’s van de echte werkvloer met de mensen die er echt werken en gebruik eens een video in plaats van een tekst.

13 weergaven
bottom of page